Układ elektryczny to ważny element dla funkcjonowania samochodu. Nie tylko jest niezbędny do rozruchu silnika, zasila także ogrzewanie, tempomat, reflektory, komputer, wycieraczki i oświetlenie wnętrza. Trzy najważniejsze elementy tego układu to alternator, akumulator i rozrusznik. Jak zdiagnozować i usunąć awarię układu elektrycznego?
Raporty firm zajmujących się pomocą drogową wskazują, że awarie układu elektronicznego to jedne najczęstszych usterek aut. Do awarii związanych z tym układem należą m.in.: spięcia w instalacji, przepalenie bezpiecznika i zmora kierowców, czyli rozładowanie przeciążonego akumulatora Niestety, czasem awaria spowodowana jest przez wady fabryczne, które wychodzą w miarę eksploatacji samochodu.
Jak dbać o układ elektryczny?
Najlepsze, co możesz zrobić, to zadbać o akumulator. Pamiętaj, żeby wymieniać go co mniej więcej 4-5 lat i sprawdzać jego stan w trakcie przeglądu. Niestety, inne elementy układu jest znacznie trudniej zdiagnozować i zapobiegać ich awarii, bo przecież nie masz większego wpływu na przewody scalone albo spięcia układu elektrycznego. Jedynym wyjściem jest regularne sprawdzanie układu w serwisie samochodowym. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą naszego niezależnego serwisu Audi, VW, Mercedesa, BMW, Volvo oraz innych marek.
Do najczęstszych usług serwisowych związanych z układem elektrycznym należą:
- wymiana albo regeneracja alternatora lub rozrusznika,
- serwis i naprawa elektrycznych szyb, reflektorów i oświetlenia, wycieraczek oraz ogrzewania,
- serwis i naprawa wspomagania kierownicy,
- kompleksowe testowanie układu elektrycznego.
Jak działają główne elementy układu elektrycznego?
Jak już wspominaliśmy, układ elektryczny ma trzy główne elementy alternator, akumulator i rozrusznik. Zadaniem alternatora jest zasilanie urządzeń w aucie i ładowanie akumulatora. Jego najbardziej awaryjnym elementem jest pasek napędu. Jeśli jest zbyt luźny, może zmniejszyć wytwarzane napięcie i powodować wyładowanie akumulatora. Akumulator to główna bateria, zasila rozrusznik, układ rozruchowy i zapewnia ekstra moc w przypadku przeciążenia alternatora. Ostatni element to rozrusznik. To on powoduje rozruch silnika, dlatego jego awaria całkowicie unieruchamia pojazd.