Co psuje się w turbosprężarkach?

Fotolia-170743204-Subscription-Monthly-M-1024x683

Turbosprężarki to w zasadzie standard w nowych samochodach. Niestety urządzenia te pracują w bardzo wymagających warunkach (ze względu na prędkość powietrza napędzającego wirniki turbo i temperaturę spalin), dlatego są podatne na awarie i uszkodzenia. Wyjaśniamy, jakie usterki najczęściej przydarzają się turbosprężarkom i jak zorientować się, że z naszym turbo jest coś nie tak.

Oznaką uszkodzenia turbosprężarki może być na przykład ubywający olej silnikowy, który wycieka przez uszkodzony pierścień uszczelniający albo powierzchnię pod talerzykiem. Jeśli zauważymy plamy oleju pod turbosprężarką, konieczna jest natychmiastowa naprawa turbosprężarki.

Innym sygnałem, który powinien wzbudzić nasz niepokój, są piski, gwizdy i metaliczne odgłosy po stronie, gdzie znajduje się turbosprężarka. Najczęstsze powody „tajemniczych gwizdów turbo” to nieszczelność w układzie dolotowym albo koło kompresji, które ma uszkodzone łopatki. Ratunkiem w tej sytuacji jest wymiana koła kompresji. Niestety, nie można tego zrobić samodzielnie, ponieważ konieczne jest rozłożenie turbosprężarki na części, aby odpowiednio wyważyć i doważyć zespół wirujący.

Kolejnym objawem awarii zespołu turbosprężarki jest spadek mocy auta. Może być odczuwany częściowo (jeśli turbosprężarka nie działa prawidłowo) albo całkiem drastycznie, w przypadku gdy sprężarka całkowicie przestaje pracować. Wówczas auto praktycznie nie przyśpiesza. Jeśli sprężarka uległa poważnej awarii, z reguły konieczna jest jej pełna regeneracja.

Na czym polega serwis turbosprężarek?

Gdy odwiedzimy serwis turbosprężarek, fachowcy najpierw wykręcą uszkodzone turbo, a następnie rozbiorą je na części i dokładnie wyczyszczą. Sprawdzana jest każda część po kolei – m.in. zawór podciśnieniowy, wszystkie uszczelki, wirniki itd. Po stwierdzeniu usterek, mechanicy wymieniają zepsute części na nowe, a stare, które nadają się do dalszej pracy, czyszczą za pomocą piaskowania i konserwują. Tak zregenerowana turbosprężarka zostaje ponownie złożona i sprawdzona, czy działa poprawnie. Jeśli wszystko jest w porządku, sprawna turbosprężarka instalowana jest na powrót w aucie.